X

مقالات

مطالعات تطبیقی - مطالعات داخلی

ﺳﻪشنبه، 25 بهمن 1401 | Article Rating
مطالعات تطبیقی - مطالعات داخلی

مطالعات داخلی

1) صندوق بازنشستگی کشوری

به استناد اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری، این سازمان موسسه‌ای بیمه‌ای، دارای شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که مسئولیت اداره امورصندوق بازنشستگی مستخدمان مشمول مقررات بازنشستگی کشوری را با رعایت مقررات استخدامی مربوط عهده‌دار است .

عمده مشمولین مقررات بازنشستگی کشوری عبارتند از :

1- مستخدمین رسمی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری

2- مستخدمین رسمی مشمول آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

3-قضات قوه قضائیه و دادگستری مشمول مقررات استخدامی قضات

4- مستخدمین رسمی (کادر سیاسی) وزارت امورخارجه مشمول مقررات استخدامی وزارت امورخارجه

5- مستخدمین ثابت شهرداری‌های سراسر کشور به استثناء شهرداری تهران .

6- مستخدمین پیمانی دستگاه‌های اجرایی (متقاضی استفاده از مقررات بازنشستگی و وظیفه صندوق بازنشستگی کشوری)

7- خویش‌فرمایان (مستخدمین بازخریدی وزارت راه وترابری و ماده ۱۴۷ قانون برنامه چهارم توسعه)

پیشینه صندوق بازنشستگی کشوری:

صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان‌های باسابقه کشور از زمان نوسازی دستگاه بروکراسی دولت در سده اخیر محسوب می‌شود. هسته نخستین تشکیل صندوق بازنشستگی کشوری بیش از یکصد سال قبل شکل گرفت و آرام‌آرام به نهادی تعیین‌کننده در نظام دیوان‌سالاری کشور تبدیل شد. نخستین اقدامی که می‌توان آن را زمینه‌ساز و آغازگر شکل‌گیری صندوق بازنشستگی کشوری دانست، به سال ۱۲۸۷ و تصویب «قانون وظایف» در مجلس اول مشروطه برمی‌گردد. بر اساس این قانون، کارمندان دولت مشمول «پرداخت حقوق بازنشستگی و وظیفه» شدند. نظام بازنشستگی کارمندان دولت طی ۱۴ سال پس از آن تاریخ بر اساس قانون وظایف ساماندهی و اجرا می‌شده است؛ اما در آذرماه ۱۳۰۱ «قانون استخدامی» به تصویب می‌رسد که در اجرای فصل چهار و پنج این قانون، دایره‌ای با عنوان «دایره تقاعد» در وزارت مالیه وقت تشکیل و مامور اجرای وظایف مربوط به بازنشستگی کارکنان دولت می‌شود. این دایره ابتدا بخشی از اداره‌کل حسابداری وزارت مالیه بود؛ اما بعدها زیر نظر اداره‌ل کارگزینی آن وزارتخانه قرار گرفت. در قانون استخدامی (مصوب ۱۳۰۱) سن بازنشستگی اجباری ۷۰ سال تعیین شده بود و منابع لازم از محل «پنج درصد مقرری ماهانه کارکنان دولت به‌علاوه مقرری ماه اول ورود به خدمت و همچنین، مبلغ ماه اول اضافه مقرری‌های بعدی» تامین مالی می‌شده است. نقطه عطف بعدی در مسیر شکل‌گیری نظام بازنشستگی کارکنان دولت، در سال ۱۳۱۳ رقم خورد. در این سال با تصویب «قانون دانشگاه» دایره تقاعد به اداره و پس از مدتی به «اداره‌کل بازنشستگی» تغییر نام داد.

اما یکی از مهمترین مقاطع شکل‌گیری نظام بازنشستگی در ایران به تصویب قانون استخدام کشوری در ۳۱ خردادماه ۱۳۴۵ بازمی‌گردد. به موجب ماده ۷۰ این قانون، اداره‌کل بازنشستگی با کلیه دارایی و موجودی صندوق بازنشستگی و اسناد و اوراق و بودجه و تعهدات خود از وزارت دارایی منتزع و تابع سازمان اموراداری واستخدامی کشور شد و براساس اصلاحیه ماده مذکور از اول سال ۱۳۵۴ صندوق بازنشستگی کشوری به صورت موسسه‌ای مستقل وابسته به سازمان اموراداری و استخدامی کشور تشکیل شد. با ادغام سازمان‌های امور اداری و استخدامی کشور و برنامه‌وبودجه در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۳۷۸و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صندوق بازنشستگی کشوری نیز یکی از موسسات تابعه این سازمان شد. با تصویب قانون نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی در تاریخ ۲۱/۲/۱۳۸۳ و به موجب تبصره ۲ ماده ۱۷ این قانون، صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی کشور منتزع و تابع وزارت رفاه وتامین اجتماعی شد و توسط صندوق بازنشستگی کشوری اداره می‌شود. با ادغام وزارتخانه‌های «تعاون»، «کار و امور اجتماعی» و «رفاه و تامین اجتماعی» در سال ۱۳۹۰ و تشکیل وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، صندوق بازنشستگی کشوری هم به‌عنوان نهادی تابع وزارتخانه جدید تعریف شد.

چشم‌انداز صندوق بازنشستگی کشوری:

صندوق بازنشستگی کشوری در افق چشم‌انداز، صندوقی است پایدار، خودکفا، توسعه‌یافته و عدالت‌محور با تعامل موثر با جوامع بین‌المللی

مامور‌یت صندوق بازنشستگی کشوری:

صندوق بازنشستگی کشوری مأموریت دارد در جهت ارائه و گسترش خدمات بیمه‌های اجتماعی در امور بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت (در چارچوب قوانین ذیربط) با اهتمام به افزایش مشترکین و گسترش فعالیت‌های بیمه‌ای (عمر، حوادث و درمان تکمیلی) فعالیت کند.

اهداف صندوق بازنشستگی کشوری:

  • حفظ کرامت انسانی بازنشستگان.
  • ارتقاء و توسعه خدمات رفاهی جهت بازنشستگان.
  • ا‌یجاد صندوق ‌بازنشستگی خودکفا و پا‌یدار بر اساس مطالعات علمی.
  • بهره‌بردار‌ی اقتصاد‌ی و اطمینان‌بخش از دارایی‌ها‌ی صندوق از طر‌یق ‌سرما‌یه‌گذار‌ی در فعالیت‌ها‌ی اقتصاد‌ی سودآور و زودبازده.
  • فراهم آوردن زمینه‌ها‌ی ا‌یجاد تشکل‌ها‌ی مختلف در جهت انجام امور بازنشستگان.

منابع صندوق بازنشستگی کشوری:

  • خالص کسور ‌بازنشستگی در‌یافتی.
  • درآمد حاصل از ‌سرما‌یه‌گذار‌ی.
  • جر‌یمه د‌یرکرد پرداخت کسور.
  • تعهدات دولت.
  • مقرر‌ی ماه اول.

مصارف صندوق بازنشستگی کشوری:

  • پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین مشترک (شامل حقوق، حق عائله و اولاد، عیدی و حق بیمه خدمات درمانی سهم دستگاه).
  • سرما‌یه‌گذاری.
  • هز‌ینه اداره طرح.
  • امور رفاهی و فرهنگی بازنشستگان.

هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری:

در سیر حیات صندوق بازنشستگی کشوری از نیمه دهه ۱۳۶۰، بحث سرمایه‌گذاری جدی شد و در اوایل دهه ۱۳۷۰ به‌عنوان حوزه‌ای نو در فعالیت و ساختار صندوق بازنشستگی کشوری جای گرفت. شکل‌گیری حوزه سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی کشوری ارتباط تنگاتنگی با وصول بخشی از مطالبات از دولت دارد. به‌گونه‌ای که پس از سال‌ها دولت به پرداخت و تسویه بخشی از بدهی خود مجاب شد و درنهایت، با واگذاری اموال و یا سهام شرکت‌ها این مهم را به انجام می‌رساند. ولی اداره و تغیین تکلیف اموال و سهام واگذارشده در کنار تلاش برای ارتقای ارزش دارایی‌ها، نیازمند سازماندهی و پرسنل تخصصی بود. این الزام حوزه سرمایه‌گذاری در صندوق را تقویت می‌کرد. درنتیجه، در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، حجم قابل‌توجهی از دارایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری صندوق شکل گرفت. بخشی از این دارایی‌ها به صورت اموال و مستغلات بود و بخشی دیگر به صورت سهام. شرکت‌هایی که بخشی از سهام آنها در اختیار صندوق بود نیز دو دسته بودند: شرکت‌هایی که دارای سهام مدیریتی بود و شرکت‌هایی که چنین وضعی نداشتند.

طی سال‌های گذشته برای مدیریت بهینه و تخصصی شرکت‌های تابعه، اقداماتی در چارچوب تشکیل کمیته ساماندهی دارایی‌ها و اصلاح ساختار شرکت‌ها صورت گرفته که در نتیجه آن، فعالیت شرکت‌ها و مجموعه‌های تابعه صندوق در قالب پنج هلدینگ ساماندهی و تعریف شده است:

1- هلدینگ عمرانی و ساختمانی (تراز پی‌ریز)

2- هلدینگ صنعتی و معدنی (آتیه‌صبا)

3- هلدینگ مالی، بانکی و سهام (گروه مدیریت ارزش سرمایه)

4- هلدینگ نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه (صبا انرژی)

5- شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

 

 

2) صندوق بازنشستگی فولاد

موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ، موسسه‌ای بیمه‌گر و اجتماعی است که جمعیت قابل توجهی از بازنشستگان ، مستمری‌بگیران و شاغلین معدنی و صنایع معدنی و نیز فولادی را تحت پوشش خود قرار داده است .

این صندوق براساس تحولات بشرح ذیل برای تأمین آتیه مشارکین و خدمت‌رسانی به  بازنشستگان تأسیس گردید:

-نخست در سال ۱۳۵۴ امور بازنشستگی برای رسیدگی به وضعیت بازنشستگان تأسیس گردید.

-سال ۱۳۷۵ به موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد تغییر نام یافته است و زیر نظر شرکت ملی فولاد اداره می‌گردید.

-سال ۱۳۷۵به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد تحت شماره ۹۵۱۱ ثبت و در ۱۶ خرداد ۷۶ تغییر نام یافته و دارای هیأت امنای جدید (۷ نفر عضو هیأت امناء) مدیران عامل محترم ذوب آهن اصفهان- فولاد مبارکه- فولاد خوزستان معاون امور اجتماعی و نیروی انسانی و بالاترین مقام مسئول معدنی شرکت ملی فولاد و ۲ نفر با انتخاب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل محترم شرکت ملی فولاد.

-در تاریخ ۲۲/۰۷/۹۱ به استناد قانون ساختار رفاه و تأمین اجتماعی و تصویب نامه هیأت وزیران شماره ت۴۵۳۵۲هـ مورخ۲۲/۷/۹۲ رفاه و تأمین اجتماعی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شده است.

این صندوق در حال حاضر ۸۵ هزار نفر بازنشسته بطور مستقیم و با احتساب  اعضای خانواده آن‌ها بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر بعنوان عضو وابسته داشته و پرداخت مستمری و هزینه درمان و رفاه ایشان را برعهده دارد و از حدوداً تعداد ۱۲ هزار نفر (کارکنان واحدهای معدنی و صنعتی، فولادی و ستادی) بعنوان مشارک حق‌بیمه دریافت می‌نماید.

تا سال۱۳۹۰ منابع مورد نیاز صندوق از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تأمین و نسبت به پرداخت مستمری و هزینه‌های قانونی اقدام می‌گردید. با اجرای قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی صندوق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل گردیده و مطالبات در قالب” رد دیون دولت”  براساس اکچوئری جهت ادامه حیات پرداخت خواهد شد. گسترده فعالیت صندوق در ۱۵ استان کشور که اصفهان با ۵۰% فراوانی بیشترین سهم را دارا می‌باشد.

چشم انداز:

 ایجاد صندوقی توانمند، کار آمد و پیشرو در تامین پایدار منابع مستمری، درمان و رفاه بازنشستگان در تطابق با کلاس جهانی و خلق ارزش در شرکت‌های تابعه

بیانیه ماموریت:

-تامین حقوق بازنشستگان، از کارافتادگان و وظیفه بگیران.

-کمک به امور رفاهی و درمانی بازنشستگان.

-سرمایه گذاری جدید و حمایت از شرکت های سرمایه پذیر در عرصه ملی و بین المللی.

-افزایش منافع سهامداران، کارکنان و دیگر ذینفعان با عالیترین بازدهی و سودآوری.

استراتژی‌های کلان صندوق:

 الف - حوزه اجتماعی

 ۱- اجرای طرح تکریم بازنشستگان و خانواده ها.

 ۲- ارتقاء سطح کیفی بهداشت و درمان بازنشستگان.

 ۳- تسهیل و بهبود فرآیند پرداخت به موقع مستمری.

 ۴- شفاف سازی و بهبود نظام دریافت و پرداخت (مشارکین و بازنشستگان).

 ۵- استفاده بهینه از تجارب و سرمایه دانشی بازنشستگان.

ب- حوزه اقتصادی

 1- تامین هزینه ها و مصارف با اولویت استفاده از بازدهی دارایی ها.

 2- بهینه سازی پرتفوی سهام و سرمایه گذاری ها برای افزایش سطح بازدهی دارایی و درآمد پایدار صندوق.

 3-تبدیل دارایی های غیرمولد زيانده با هدف ارزش آفرینی و خلق ثروت.

 ۴- حضور فعال صندوق و شرکت های تابعه در بازار سرمایه.

 ۵- بهبود نظام مدیریت هزینه و بهای تمام شده در شرکت ها.

 ۶- کنترل استراتژیک شرکت های زیرمجموعه و استقرار نظام ارزیابی با و شاخص های جهانی.

 7- توانمندسازی و یکپارچه سازی سامانه های مدیریت ستاد صندوق و و شرکت های تحت پوشش.

 ۸ - آینده نگری، به روز نمودن تکنولوژی، منطبق با شاخص های جهانی.

 ۹- پرهیز از سرمایه گذاری های بلند مدت تا پایدار شدن وضعیت مالی صندوق و تکیه بر واحدهای در حال تولید (تولید محور).

 ۱۰- یکپارچه سازی و هم افزایی بین شرکت های تابعه و سایر صندوق های بازنشستگی.

منابع و مصارف

درآمد حاصل از کسور شاغلین (مشارکین): تعداد مشارکین حدود ۱۲هزار نفر و درآمد حاصل ، ماهانه حدود ۸۰ میلیارد ریال می باشد . هزینه های مستمری ، درمان و رفاه بازنشستگان : جمع هزینه های ماهیانه مستمری ، درمان و رفاه حدود ۱٫۴۵۰ میلیارد ريال می باشد که ۹۲% آن می باید از محل بازدهی دارایی ها و فعالیت های اقتصادی صندوق و شرکت های تابعه آن و یا فروش دارایی ها تامین گردد.

شرکت‌های تابعه

1) خدمات عمومي فولاد

۲) توسعه مرآت كيش

۳) معادن اسفندقه

۴) صنعتي فرو كروم بافت

۵) فن آوران صندوق بازنشستگي

۶) سي و لكس كالا

۷) صندوق سرمايه گذاري مشترك حافظ

۸) خدمات بيمه اي حامي اعتماد آينده

۹) سلامت بهداشت و درمان صنعت و معدن نوين

۱۰) دخانيات ايران

۱۱) سنگ آهن مركزي ايران

۱۲) ذغالسنگ كرمان

۱۳) ذغالسنگ پروده طبس

۱۴) آلوميناي ايران

۱۵) ايريتك

۱۶) فرآورده هاي نسوز آذر

۱۷) آلومينيوم ايران

۱۸) فولاد خراسان

۱۹) فولاد آلياژي ايران

۲۰) ذوب آهن اصفهان

۲۱) سايپا

۲۲) بانك سامان

۲۳) سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات

 

 

 

 

3) سازمان تامین اجتماعی

 سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، شامل حدود 12میلیون نفر بیمه شده و بیش از 2 میلیون نفر مستمری‌بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به بیش از 37 میلیون نفر می‌رسد. براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه‌ها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تأمین می‌شود و متکی به منابع دولتی نیست. به همین دلیل، دارایی‌ها و سرمایه‌های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل‌های متوالی است و نمی‌تواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا غیردولتی باشد. تکیه‌گاه اصلی این سازمان مشارکت سه‌جانبه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری‌های کلان و تأمین منابع مالی است.

 اصول و مبانی بیمه‌گری این سازمان به نحوی تنظیم شده که بین اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور همسویی کامل وجود دارد. از یک سو رونق فعالیت‌های تولیدی و صنعتی موجب افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه و تقویت منابع مالی این سازمان می‌شود و از سوی دیگر پوشش بیمه‌ای کارگران به افزایش اطمینان خاطر، ایجاد امنیت روحی و سلامت جسمی و در نهایت ارتقای بهره‌وری نیروی کار منجر می‌گردد. همچنین همه عواملی که فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را تحت تأثیر قرار دهد بر منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز اثرگذار است. از جمله این عوامل می‌توان به بحران بیکاری، افزایش نرخ سالمندی، بی‌ثباتی در فعالیت‌های اقتصادی، افزایش حوادث و سوانح در کشور و رشد روزافزون هزینه‌های درمان اشاره کرد.

ماموریت، چشم انداز و ارزش‌های سازمان به تصویب هیئت مدیره محترم سازمان رسید که جهت آگاهی ذینفعان محترم به شرح زیر به استحضار می‌رسد:

بیانیه ماموریت

سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی بین نسلی، با هویت اجتماعی- اقتصادی در گستره عمومی، جامع ترین و محوری ترین ارائه دهنده حمایت های قانونی تامین اجتماعی مبتنی بر اصول بیمه های اجتماعی است. این نهاد دارای استقلال اداری و مالی است و بر اصل سه جانبه گرایی- کارگر، کارفرما و دولت - اتکاء دارد.

این سازمان با اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و درمانی در چارچوب الزامات قانونی و مبتنی بر محاسبات بیمه ای، نقشی اساسی در پشتیبانی از نیروی کار در فرآیند توسعه پایدار کشور، بر اساس الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و تعمیق احساس امنیت اجتماعی- اقتصادی به عهده دارد.
سازمان با تکیه بر سرمایه های انسانی به عنوان مهم ترین مزیت راهبردی و با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری های نوین از طریق حضور پویا و اثربخش در فضای کسب و کار، خود را متعهد به شفافیت و پاسخگویی و انجام بهنگام تعهدات قانونی به ذینفعان و صیانت از منابع و ارتقای ارزش ذخایر خود می‌داند.

چشم انداز

سازمان تامین اجتماعی در افق برنامه (‌سال ١٤٠٤):
سازمانی است پایدار، پویا، چابک و سرآمد در پاسخگوئی با فرآیندهای هوشمند ارائه خدمات کیفی و  بهنگام تامین اجتماعی به ذینفعان.

ارزش ها

١- برنامه محوری:

برنامه مدون و تفکر برنامه ای، محور تصمیم سازی و تصمیم گیری سازمانی است.

٢-امانت داری  و پاکدستی:

امانتداری در سه حوزه سوابق بیمه ای، رازداری در درمان و حفظ و ارتقای ارزش ذخایر، همراه با پاکدستی در مدیریت حوزه های مختلف، پایه گسترش اعتماد و سرمایه اجتماعی در رابطه دوسویه با جامعه مخاطب است.

٣-کرامت انسانی:

کرامت انسانی به عنوان پایه ای ترین دستاورد سازمان در رفتار حرفه ای مدیران و کارکنان و کیفیت ارائه خدمات تجلی می یابد.

٤-قانون مداری و عدالت محوری:

پاسداشت عدالت بر پایه اصول شکل گیری سازمان و رعایت قوانین و اصول و قواعد بیمه ای از مهمترین ارزشهای سازمان در تدبیر امور و ارائه خدمات است.

٥-تخصص گرایی:

با نگاه به پیچیدگی تخصصی و دانش بنیانی سرشتی سازمان، جذب بهترین نیروی انسانی و آموزش و بالندگی آنها سرآمد کارها در مدیریت سرمایه انسانی سازمان است. از این رهگذر سازمان یادگیرنده ارمغان این ارزش خواهد بود.

٦-همبستگی سازمانی:

ارتقای هویت سازمانی و تعهد به سازمان در ذینفعان درونی و بیرونی، عاملی مهم در تعالی سازمان، حفظ یکپارچگی کالبدی و عملکردی سازمان است که در همگرایی و همراهی گسترده کلیه ذینفعان پی گرفته می شود.

٧-تعهد حرفه‌ای:

ارزش و معنای ذاتی کار در این سازمان با توجه به ماهیت وجودی و کارکردی آن مبنای تعهد حرفه ای کارکنان سازمان است.

٨-اخلاق‌گرایی:

بسط و گسترش اخلاق، احترام به انسان و معنویت در وجوه مختلف کارکردی- عملکردی سازمان از ارزش های بنیادین و برتری بخش سازمان به شمار می رود.

٩-آینده نگری:

نگاه به آینده و تضمین آینده بیمه شدگان، مبنایی برای ایجاد احساس آرامش خاطر و امید  به آینده آنان است. آینده نگری مبنایی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری و برنامه محوری سازمان به شمار می رود.

١٠-بهبود مستمر و روزآمد:

برای ارائه خدمات هر چه بهتر و محافظت از دیگر ارزشها سازمان خود را مکلف به بهبود مستمر در همه زمینه ها از جمله فرآیندها، قوانین و بخشنامه ها و نحوه ارائه خدمات مطابق با علم روز میداند.

تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استانداردها را در بر می‌گیرد. چگونگی تحقق این تعهدات و ارایه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است.

  • مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، به شرح زیر است:

-حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری

-مستمری بازنشستگی

-مستمری از کارافتادگی

-مستمری بازماندگان

-مقرری بیمه بیکاری

-غرامت دستمزد ایام بیماری

-پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی

-کمک هزینه ازدواج

شرکت‌های تابعه

1) شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی

 ارائه خدمات سرمایه گذاری و طرحهای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلندمدت در شرکت‌های بورسی و غیربورسی، اداره شرکت‌های سرمایه پذیر سازمان، ایجاد هلدینگ های تخصصی و اداره آن‌ها، مشارکت در شرکتهای جدید به تنهایی و یا با مشارکت سایر بنگاه‌ها

حوزه فعالیت:  سرمایه‌گذاری

2) بانک رفاه کارگران

ارائه خدمات بانکی، ارائه خدمات بانکداری الکترونیک مشتریان حقیقی، ارائه خدمات سامانه تسهیلات کارکنان، ارائه خدمات خدمات کارت پرداخت

حوزه فعالیت:  پولی – مالی

3) شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران

ارائه خدمات در ساخت و ساز، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، سرمایه گذاری و ایجاد و یا واگذاری شركتهای مختلف در حوزه ساخت و ساز، بازاریابی و فروش

حوزه فعالیت:  سرمایه گذاری

4) شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی

شرکت ميلاد سلامت تامين اجتماعي (هلدينگ درمان) جهت هم افزايي و متمرکز نمودن مراکز درماني سازمان که به صورت هيات مديره اي اداره مي شوند، تشکيل شده است.

اين شرکت در راستاي سياستگذاري و خط مشی موضوعات درماني سازمان تامين اجتماعي فعاليت مي نمايد.

5) شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین

سرویس تعمیر و نگهداری،ارائه خدمات (پشیتبانی نرم افزار، توسعه نرم افزار، نصب و تجهیزات سخت افزار، تولید نرم افزار کاربردی)، فروش تجهیزات به سازمانها و ادارات و اشخاص.

حوزه فعالیت: سخت افزار و نرم افزارهای رایانه ای.

 6) موسسه حسابرسی تامین اجتماعی

ارائه خدمات عملیاتی بازرسی دفاتر قانونی، خدمات قراردادی بازرسی دفاتر قانونی (اشخاص)، خدمات حسابرسی داخلی

حوزه فعالیت: حسابرسی

7) موسسه املاک و مستغلات تامین اجتماعی

ارائه خدمات مشاور حقوقی، فنی، کارشناسی درخصوص خرید، نگهداری و فروش املاک (از طریق مزایده)

حوزه فعالیت: خرید و فروش ملک 

8) موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه

حوزه فعالیت: خدمات فرهنگی

9) شرکت انتشارات علمی و فرهنگی(سهامی عام)

حوزه فعالیت: چاپ و ﻧــشرکتاب  

10) شرکت کار و تامین

 انعقاد قرارداد حجمی و انجام خدمات نظافت و رفاهی شرکتها، مؤسسات تابعه و سازمان.  

حوزه فعالیت: تامین نیروی انسانی  

11) موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی

ارائه طرح های تحقیقاتی، انتشارات علمی، برگزاری سخنرانی، برگزاری کارگاههای آموزشی، طرح تصویب پایان نامه آموزشی دانشجویان دکترا و ارشد.  

حوزه فعالیت: فعالیت پژوهشی  

12) شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی

 احداث و تجهیز و نگهداری و مدیریت و بهره برداری از اماکن رفاهی ، تفریحی ، ورزشی و اقامتی شرکت و سازمان  و برگزاری تورهای آموزشی ،سیاحتی ، زیارتی در داخل و خارج از کشور و برگزاری مراسم، گردهمایی‌ها و همایش‌های سازمان ، شرکت‌ها و سایر موسسات وابسته  تابعه سازمان و سایر مشتریان   

حوزه فعالیت: رفاهی   

13) شرکت رفاه و گردشگری تامین

 ارائه خدمات گردشگری بازنشستگان، گردشگری سلامت، باشگاه رفاهی کارگران و ارائه خدمات لیزینگ رفاهی تأمین  

حوزه فعالیت: سرمایه گذاری   

14) شرکت مهندسان مشاور خانه سازی ایران

انجام مطالعات و ارائه خدمات طراحی و نظارت عالیه    

حوزه فعالیت: پروژه های تکلیفی و تفویضی سازمان تامین اجتماعی  

15) شرکت شرکت پالایش نفت لاوان

انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی     

حوزه فعالیت: احداث و راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات صنعتی 

16) شرکت بازرگانی بین المللی تامین اجتماعی

انجام کلیه امور تجاری و بازرگانی طبق قوانین جاری کشور و قوانین و مقررات بین المللی   

حوزه فعالیت: اعم از واردات و خرید کالاهای مجاز بازرگانی از منابع داخلی و خارجی 

 

ثبت امتیاز
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: