X

مقالات

کدام کشورها بهترین و بدترین سیستم بازنشستگی را در سال ۲۰۲۱ دارند؟

شنبه، 16 بهمن 1400 | Article Rating
کدام کشورها بهترین و بدترین سیستم بازنشستگی را در سال ۲۰۲۱ دارند؟

رده‌بندی شاخص جهانی بازنشستگی که روز سه‌شنبه مورخ 27 مهرماه سال 1400 از سوی موسسه «سی‌اف‌ای»(CFA) و با همکاری «مِرسِر» (Mercer) منتشر شد، نشان می‌دهد که ایسلند در سال ۲۰۲۱ دارای بهترین نظام بازنشستگی در جهان است.

بر پایه گزارش سال ۲۰۲۱ شاخص جهانی بازنشستگی، افزون بر ایسلند، هلند و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که با کسب شاخص بالای ۸۰ در دسته نخست بهترین سیستم بازنشستگی قرار گرفته‌اند. هلند در رده‌بندی سال گذشته این شاخص در صدر قرار گرفته بود و رژیم اشغالگر قدس در جایگاه سوم قرار داشت که امسال به رده چهارم تنزل کرده است.

در محاسبه این شاخص سه معیار عمده بررسی می‌شود:

  1. تکافوی نظام بازنشستگی توسط عواملی همچون میزان رشد دارایی‌ها، طراحی کارآمد، سطح حمایت مالیاتی از آن و عواید سالانه آن ارزیابی می‌شود.
  2. ثبات نظام بازنشستگی بر پایه بررسی میزان پوشش آن، بدهی دولت‌ها و رشد اقتصادی کشور امتیازدهی می‌شود.
  3. یکپارچگی این نظام بر اساس ارتباط کارآی مقررات، شیوه حفاظت از منابع و میزان هزینه‌های عملیاتی آن سنجیده می‌شود.

 

توضیح آنکه مرسر شرکتی است که در حوزه منابع انسانی، حقوق بازنشستگی و مشاوره سرمایه‌گذاری فعال است و هدف بهبود نظام بازنشستگی در جهان را دنبال می‌کند

گزارش سال ۲۰۲۱ شاخص جهانی بازنشستگی همچنین حاکیست که در میان ۴۳ نظام بازنشستگی که مورد مقایسه قرار گرفته‌اند، کانادا در رده دوازدهم، آلمان در رتبه چهاردهم، آمریکا در جایگاه نوزدهم و فرانسه در رده بیست و یکم قرار دارند. در میان کشورهای خاورمیانه نیز امارات عربی متحده در رتبه بیست و دوم و عربستان سعودی در جایگاه بیست و ششم جای دارند.

بر اساس این گزارش، بریتانیا و چین که به ترتیب در رتبه‌های نهم و بیست و هشتم قرار دارند، بیشترین بهبود را نسبت به سال گذشته در نظام بازنشستگی خود ثبت کرده‌اند.

اما سیستم بازنشستگی تایلند و آرژانتین که به ترتیب در رده آخر و چهل و دوم قرار گرفته‌اند، دارای ضعف‌های اساسی تشخیص داده شده و به عنوان بدترین نظام بازنشستگی در میان ۴۳ کشور مورد بررسی، معرفی شده‌اند.

نظام بازنشستگی ایران در این بررسی جای نداشته ولی در میان کشورهای همسایه این کشور، تنها سیستم بازنشستگی ترکیه مورد مقایسه با ۴۲ کشور دیگر قرار گرفته و رتبه سی و نهم به آن اختصاص داده شده است.
 

 

مردم هر کشور عضو اتحادیه اروپا انتظار دارند تا پیش از بازنشستگی چند سال کار کنند؟
 

 

متوسط ​​طول دوره کاری مورد انتظار برای افراد بالای ۱۵ تا پیش از بازنشستگی در اتحادیه اروپا برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰ در سال گذشته میلادی کاهش یافت و به ۳۵.۷ سال رسید. بر پایه گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، روند متوسط ​​طول دوره کاری مورد انتظار برای افراد بالای ۱۵ نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی طی دو دهه گذشته کاهش پیدا کرده و فاصله متوسط زندگی کاری زنان با مردان از ۷.۱ سال در سال ۲۰۰۰ به ۴.۸ سال در سال ۲۰۲۰ رسیده است. البته این کاهش شکاف با افزایش ۴.۵ ساله دوره کاری مورد انتظار زنان و بالا رفتن طول زندگی کاری مردان به میزان ۲.۲ سال محقق شده است.

یورواستات تصریح کرده که کاهش ۲ دهم سال از طول دوره کاری مورد انتظار برای افراد بالای ۱۵ در سال ۲۰۲۰ می‌تواند ناشی از ناامیدی برخی از جمعیت فعال اتحادیه اروپا از یافتن سریع فرصت‌های شغلی باشد.

 

 

گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا همچنین نشان می‌دهد که متوسط ​​طول دوره کاری مورد انتظار برای افراد بالای ۱۵ تا پیش از بازنشستگی در سوئد بالاترین نرخ را در میان کشورهای عضو اتحادیه دارد و در مقابل ایتالیا پایین‌ترین طول زندگی کاری مورد انتظار را ثبت کرده است.
 


 

بر اساس این گزارش متوسط طول دوره کاری مورد انتظار برای افراد بالای ۱۵ تا پیش از بازنشستگی در اتحادیه اروپا ۳۵.۷ سال است. در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا میانگین طول زندگی کاری مورد انتظار در ۱۲ کشور از جمله فرانسه، اسپانیا و بلژیک پایین‌تر از متوسط اتحادیه اروپاست.

ثبت امتیاز
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: